
Google brengt een nieuwe gecentraliseerde oplossing voor tags uit.
De global site tag [gtag.js] is geëvolueerd naar de Google-tag. De Google-tag is een handige uitbreiding en rebranding van de global site tag. Er is minder codering nodig voor de nieuwe Google-tag en deze tag biedt de mogelijkheid om de gegevenskwaliteit te verbeteren en nieuwe functies te gebruiken.
Waar dient de Google-tag voor?
Je kan de Google-tag toevoegen aan de website van jouw bedrijf om toegang te krijgen tot een scala aan producten en -services. In plaats van meerdere tags voor verschillende Google-productaccounts te beheren, kunt u de Google-tag op jouw hele website gebruiken en de tag koppelen aan meerdere bestemmingen.
Met de Google-tag kun je gegevens van jouw website naar gekoppelde bestemmingen van Google-producten sturen om je te helpen de effectiviteit van jouw website en advertenties te meten. De Google-tag is op dit moment alleen toegankelijk en configureerbaar vanuit Google Ads en Google Analytics 4.
Vanwege constante wijziging van de privacy vereisten en veranderingen in de browsers worden websitetechnologieën, zoals cookies constant verder ontwikkeld en verbeterd. Tagging op de gehele website is van groot belang om de kwaliteit van de metingen te waarborgen.
Hoe werkt de Google Tag?
De Google-tag [gtag.js] van jouw bedrijf heeft één tag-ID. Dit is het ID dat je op jouw pagina plaatst om een Google-tag te laden. Dit ID kan aan de website van jouw bedrijf worden toegevoegd om diverse Google-producten en -services te gebruiken. De Google-tag kan ingesteld worden voor de gehele website van jouw bedrijf en de tag kan gekoppeld worden aan zowel Google Ads als Google Analytics 4. In de toekomst zal het mogelijk worden op deze tag aan meer bestemmingen te koppelen. In plaats van meerdere tags te beheren voor verschillende Google-productaccounts, kan je één enkele Google-tag gebruiken voor jouw gehele website en de tag-ID koppelen aan meerdere bestemmingen.
Een nieuw 'Google-tag'-scherm vervangt de bestaande schermen met globale sitetags in Google Ads en Google Analytics, zodat je toegang krijgt tot meetfuncties zonder dat je code moet toevoegen na het instelproces. Als je de instellingen in jouw Google-tag wijzigt, heeft dit gevolgen voor iedere gekoppelde bestemmingen.
De voordelen van de Google Tag
De Google tag heeft de onderstaande voordelen en verbeterd het gemak van tags aanzienlijk.
- Combinatie van tags: Als je meer dan één tag op je website hebt geïnstalleerd, kun je ervoor kiezen om je Google-tags te combineren, zodat je betere gegevens krijgt en ze op één plek kunt beheren.
- Toegang beheren: Je kunt nu ook de gebruikerstoegang tot jouw tag-instellingen afzonderlijk van de toegang tot jouw andere producten beheren. Hierdoor krijg je meer controle over wie toegang heeft jouw kritieke meetinstellingen te wijzigen.
Wat is er aangepast?
In zowel je Google Ads als jouw Google Analytics-accounts zie je een nieuw scherm voor de Google-tag. De algemene sitetags zijn omgezet naar Google-tags. De website hoeft niet aangepast te worden om een Google-tag te kunnen gebruiken. Je kunt gebruikers beheren in het tabblad 'Beheerder' van jouw Google-tag. Met de instellingen voor gebruikersbeheer van de Google-tag kunt je de toegang van gebruikers tot jouw tag-instellingen afzonderlijk beheren van de toegang tot jouw andere producten.
Beveiliging en privacy
Er gelden strikte veiligheidsnormen binnen Google. Er worden alleen op pagina’s inclusief tags gegevens verzameld. De bijbehorende tags dien je dus op de pagina’s te plaatsen. Gebruikers van jouw website dienen duidelijke en uitgebreide informatie te verkrijgen over het verzamelen van gegevens. Als gebruikers geen toestemming geven om persoonsgegevens te verzamelen en te gebruiken voor gepersonaliseerde advertenties, moet je de verzameling van remarketing gegevens uitzetten voor deze gebruikers.
Wil je ook profiteren van de mogelijkheden van Google Tags. Neem dan snel contact op met een van onze specialisten of bekijk onze SEO-mogelijkheden op de website.