• Integrated e-commerce specialist
  • PIM specialist
  • Digital marketing
  • Meer dan 25 jaar ervaring
;
Waarom E-commerce as a service?

SEA Specialist krijgt een andere betekenis

Rol van SEA specialist ter discussie

Rol SEA specialist veranderd

Een artikel van online business, media & marketing organisatie Emerce stelt de toekomstige rol van SEA specialisten ter discussie. Door artificial intellegence (A.I.) wordt adverteren steeds gemakkelijker. Taken die een huidige SEA specialist heeft zoals: smart bidding biedstrategieën, targeting van de juiste doelgroep en het testen van creatives worden allemaal geautomatiseerd en daarmee toegangkelijker voor de niet ''experts'' onder ons. Wat betekent dit voor de toekomstige rol van de SEA specialist?

Targeting

Waar een SEA expert vroeger zelf een biedstrategie ontwikkelde is door de smart bidding van Google het creeëren van biedstrategieën geautomatiseerd en makkelijker geworden. Het is weliswaar makkelijker geworden, toch is het belangrijk om de A.I. van Google niet blindelings te vertrouwen.  Een campagne is vaak al langer gelopen en is er al veel data bekend over waar de conversies hebben plaats gevonden. Hier kan een SEA specialist zijn slag mee slaan en het algoritme van Google helpen met de kennis die al is vergaard. Dit kan gedaan worden door slecht converterende doelgroepen uit te sluiten en goed converterende groepen toe te voegen. 

 

Zoekwoorden

 

De A.I. van Google wordt steeds capabeler om de queries van de internetbezoekers te koppelen aan zoekwoorden. Hierdoor worden de zoektermen steeds minder exact, juist om die reden moet de SEA specialist alert blijven. SEA specialisten moeten in de gaten houden welke queries er vertoningen geven in de SERP's. SEA experts zien in de meeste gevallen vaak sneller welke zoektermen niet relevant zijn en kunnen deze zodoende direct uitsluiten of inschakelen. Er moet dus goed worden gekeken welke zoektermen getriggered worden door welke zoekworden om kosten en tijd te besparen. 

JEROME van Bluedesk

Creatives

De responsive text ads is een van de belangrijkste implementaties geweest bij Goolge als het gaat om creatives. Uiteindelijk is het resultaat toch gebleken dat RTA niet altijd voor betere resultaten zorgt. De SEA specialist speelt hierin een belangrijke rol, namelijk:  goed kijken naar de kwaliteit van de input (door middel van de indicator) en sinds kort is er de mogelijkheid om te zien welk item slecht presteert en dus vervangen dient te worden.  

 

Naast RTA zijn er ook ad customizers die vele mogelijkheden bieden zoals het aanpassen van de advertentie per doelgroep. Deze conditional ads worden alleen getoond per doelgroep als deze advertentie aan bepaalde condities voldoet. Er kan een A/B test worden gedaan niet omdat er geen content wordt geladen uit de feed, maar omdat dit van te voren is ingesteld. Als het zoekresultaat aan deze condities voldoet zal de advertentie getoond worden. Er kan dus duidelijk makkelijk gebruik worden gemaakt van smart tooling, echter is het wel zo dat de dat de input van de SEA specialist van essentieel belang is.

 

SEA specialisten hebben nog steeds invloed op de conversieratio

 

Buiten dat een landingspagina effect heeft op de kwaliteitsscore en daarmee de CPC, draagt een relevante landingspagina ook bij aan de conversieratio. Een kleine aanpassing op een landingspagina zoals het toevoegen van een belangrijk zoekwoord kan al grote effecten hebben op de uiteindelijke ranking en daarmee ook indirect de conversieratio. Ondanks dat hier smart systemen voor zijn valt er door een echte SEA specialist direct meer winst te behalen. Daarom is het ook belangrijk om hier constant mee bezig te zijn en te blijven optimaliseren waar mogelijk

Revenue

Van SEA naar conversie specialist

Verandering van rol SEA specialist

Ondanks dat alles geautomatiseerd en makkelijker gemaakt wordt door A.I. blijft de input van de marketeer en/of SEA specialist van essentieel belang. De rol van de SEA experts verandert door machine learning. Het is weliswaar zo dat verschillende uitvoerende taken van een SEA specialist verdwijnen door automation, maar daarvoor in de plaats verschuift de rol van SEA specialisten als het ware naar het correct monitoren van processen en de juiste input aan het algoritme van Google geven voor een maximale output. Er zou gezegd kunnen worden dat een SEA specialist een conversie specialist wordt.

Barry Tempelaar - Bluedesk

Vrijblijvend gesprek

NEEM CONTACT MET ONS OP

Benieuwd naar de mogelijkheden die wij te bieden hebben? Laat dan uw gegevens achter en één van onze specialisten neemt zo spoedig mogelijk contact met u op. 

 

 

Neem contact op
Naar boven