Het grootste online tuincentrum van Nederland!

Warentuin logo

Warentuin is een initiatief van ondernemer Jeroen Linde. Jeroen heeft de wens een e-Commerce platform in tuinartikelen te realiseren waar kwaliteit, goede service, een ruim assortiment en gedegen vakkennis hoog in het vaandel staan. Warentuin is op 5 april 2013 opgericht door 9 aandeelhouders (tevens deelnemende tuincentra). Inmiddels heeft Warentuin 10 servicepunten die door het hele land gevestigd zijn. Warentuin heeft een assortiment van meer dan 25.000 artikelen (neemt nog steeds toe), waarmee Warentuin het grootste online tuincentrum is.

E-COMMERCE PLATFORM

WAT HEBBEN WE GEDAAN?

Jeroen Linde sprak zijn ambitie uit om het grootste online tuincentrum van Nederland op te zetten. Wij houden van dit soort ambitieuze ondernemers. Samen met Jeroen hebben wij eerst alle eisen en wensen op een rij gezet. Daarna werd de keuze gemaakt om het e-Commerce platform te realiseren op basis van Magento. Magento biedt Warentuin genoeg doorgroeimogelijkheden.

Onze designers hebben voor Jeroen in samenwerking met het front end en online marketing team het ontwerp voor het platform gemaakt, die aansloot bij de al ontwikkelde huisstijl. Gebruiksgemak en conversie stonden hierin centraal.

Enkele bijzonderheden aan dit platform waren bijvoorbeeld de splitsing van de orders over de tuincentra en het inzetten van Varnish voor de caching. Ook de filtering was een belangrijk onderdeel. Warentuin heeft meer dan 25.000 producten verdeeld over zeer veel categorieën. Hierin moet zowel de oriënterende bezoeker makkelijk zijn weg kunnen vinden, maar ook de bezoeker die al precies weet wat hij wilt. Daarnaast is een koppeling gemaakt met het e-mail marketing systeem van Warentuin.

Op dit moment bepalen we wekelijks een release set met daarin verbeterpunten voor het platform in samenwerking met Jeroen.

Warentuin screens Bluedesk

Het heeft even geduurd, maar tuincentra gaan nu ook massaal hun tuinartikelen online aanbieden, inmiddels verkoopt Warentuin meer dan 18.000 producten online. Een grote uitdaging voor onze branche, maar zowel de 10 aangesloten tuincentra bij het gezamenlijk e-Commerce platform Warentuin en de oprichters zijn van overtuigd dat online verkoop een belangrijke rol gaat spelen in de toekomst.

Jeroen LindeDirecteur Warentuin
 
Warentuin resultaten

MULTICHANNEL CAMPAGNES

WAT ZIJN DE RESULTATEN?

Sinds het e-Commerce platform van Warentuin live staat, is zowel het scrumteam dagelijks met het online succes van Warentuin bezig.

Het online marketingteam denkt actief mee in de campagnes van Warentuin. Deze campagnes worden multichannel opgezet. Zo wordt ook het offline tuincentrum, welke bij Warentuin is aangesloten, betrokken in de campagne.

Zo is er bijvoorbeeld een “lente actie” opgezet. Het doel van deze campagne was het vergroten van de e-mail marketing database met de doelgroep. Er werd een flyer ontwikkeld die verspreid werd via de offline tuincentra. Deze kregen klanten bij een aankoop. Hierop stond een code die op een speciale landingspagina op het platform kon worden ingevuld. Zo kon de impact van de actie goed worden gemeten. Via Facebook werd regelmatig over de actie gecommuniceerd en uiteindelijk de winnaar bekend gemaakt. De bezoekers zijn in de actieperiode met 273% toegenomen en hebben er 75% meer transacties plaats gevonden.

Door de goede resultaten hebben Bluedesk en Warentuin in november 2015 de samenwerking voor de derde keer verlengt en nieuwe zoekwoorden afgesproken om nog meer relevante bezoekers te trekken.

Bezoek

In totaal 273% meer bezoekers tijdens actieperiode.

Transacties

Realisatie van 75% meer transacties tijdens actieperiode.

Omzet

T.o.v. de doelstellingen heeft Warentuin 2014 met 32% en 2015 zelfs met 45% meer omzet afgesloten.