• Integrated e-commerce
  • PIM
  • Digital marketing
  • FD Gazellen 2021 winnaar
;
Nieuwe btw-regels voor e-commerce in de EU

Nieuwe btw-regels voor e-commerce in de EU

Sinds 1 juli 2021 hebben webshops die Europees georiënteerd zijn met andere btw-regels te maken dan webshops die enkel in Nederland leveren. Zo is er een lager drempelbedrag voor afstandsverkopen en een vernieuwde vereenvoudigde btw-aangifte via een éénloketsysteem zodat u niet in elk EU-land afzonderlijk btw moet afdragen.

 

Deze nieuwe regels zijn van toepassing indien u met uw Nederlandse webshop een jaaromzet van 10.000 euro of meer behaalt met verkopen aan consumenten in EU-landen buiten Nederland. Wanneer uw omzet in andere EU-landen onder de 10.000 euro per jaar blijft, dan mag u Nederlandse btw in rekening blijven brengen.

 

Uitvoering van het nieuwe wetsvoorstel heeft direct gevolgen voor uw bedrijfsvoering door een drietal wijzigingen:

 

  1. Drempelbedragen verdwijnen: De drempelbedragen voor intra-EU afstandsverkopen per afzonderlijk EU-land zijn vervallen. Er geldt één gezamenlijk drempelbedrag van 10.000 euro.
     
  2. Btw-vrijstelling import tot 22 euro vervalt: De btw-vrijstelling voor invoer-btw op zendingen met een waarde tot en met 22 euro is vervallen. Dit zorgt voor een 'gelijk speelveld' voor alle verkopers binnen en buiten de EU.
     
  3. Platformen dragen btw af bij actieve rol: Een ondernemer is verantwoordelijk voor de btw-afdracht over producten die hij via een platform aan consumenten verkoopt. In de nieuwe btw-regels zijn de platformen verantwoordelijk voor deze btw-afdracht. Dit is echter alleen van toepassing indien het platform een actieve rol aan neemt. Een actieve rol houdt in dat het platform ondersteunt bij de aankoop en levering van producten aan particiuliere klanten. Dit zorgt ervoor dat het platform btw verschuldigd is in het land waar de klant woont.

 

Voor een volledige uitleg van de btw-regels verwijzen we u graag door naar dit artikel van de Kamer van Koophandel (KVK).

Naar boven