Blog

5 tips om lokaal beter gevonden te worden (Local SEO)

Door 24 augustus 2015 Geen reacties

Steeds meer consumenten, met name op mobiel, zoeken naar bedrijven of winkels in de buurt. Wie doet het niet? Tijdens een weekendje weg even snel een restaurant, activiteit of specifieke winkel zoeken. Lokale SEO (Local SEO) wordt steeds belangrijker en kan bedrijven helpen om online meer succes te behalen.

Waarom lokale SEO belangrijk is voor uw bedrijf?

Uit recent onderzoek van BrightLocal blijkt dat 57% van alle respondenten meer dan 6x per jaar naar lokale bedrijven zoekt. En 15% van alle respondenten zoekt bijna elke dag naar bedrijven of winkels in de buurt. Deze hoeveelheid zoekopdrachten vertegenwoordigt natuurlijk een enorme waarde, waar u als ondernemer ook van wilt profiteren.

Voordelen lokale SEO

Lokale SEO kent enkele verschillen ten opzichte van ”normale SEO”. Benieuwd waarom lokale SEO belangrijk is voor uw bedrijf? Hieronder benoemen we de belangrijkste redenen waarom u moet investeren in uw lokale vindbaarheid.

1. Minder concurrentie

Het concurrentieniveau ligt bij lokale SEO vaak een stuk lager, waardoor scoren op een bepaald zoekwoord een stuk eenvoudiger wordt. Als restaurant is het bijvoorbeeld relatief lastig om te scoren op een zoekwoord als ‘’Italiaans restaurant’’. In Nederland zijn er namelijk honderden Italiaanse restaurants. In dit geval kan het een stuk eenvoudiger en relevanter zijn om te focussen op het zoekwoord ‘’Italiaans restaurant Alkmaar’’. Op dit lokale zoekwoord zullen minder restaurants zich focussen waardoor het concurrentieniveau lager is. Hierdoor kunt u betere posities in Google behalen en ook relevanter bezoek genereren.

2. Intentie

De intentie van een lokale zoekopdracht is vaak anders, de zoeker is namelijk in de buurt en op dit moment op zoek naar een specifiek product of dienst. Bij deze zoekopdrachten ligt de koopintentie natuurlijk een stuk hoger, wat interessant is voor uw business.

3. Groeiende markt

Steeds meer mensen gebruiken het internet om (informatie over) lokale bedrijven te vinden. Bijna 40% leest op regelmatige basis online reviews en men hecht hier steeds meer waarde aan. 72% van de ondervraagde zegt dat een positieve review hen meer vertrouwen in een lokaal bedrijf geeft.

5 Tips om lokaal beter gevonden te worden

 

1. Profiteer van de kracht van online reviews

Online reviews zijn enorm belangrijk voor uw bedrijf. Uit onderzoek blijkt dat 88% van alle respondenten online reviews gebruikt bij het bepalen van de kwaliteit van een lokaal bedrijf (Onderzoek BrightLocal). Daarnaast zegt 93% online reviews te lezen voor ze ergens gaan eten of shoppen. Ook bepaalt de hoeveelheid en kwaliteit van de reviews deels of uw bedrijf zichtbaar wordt tussen de lokale zoekresultaten in Google. Dit geeft aan dat een strategie om online reviews te ontvangen, managen en te beantwoorden belangrijk is.

online-reviews

2. Maak gebruik van Google My Business

Het claimen en opzetten van uw Google My Business page is belangrijk voor uw lokale vindbaarheid. Zorg ervoor dat u uw profiel compleet en uniek maakt. Let hierbij onder andere op het volgende;

  • Voeg een lange en unieke omschrijving van uw bedrijf toe.
  • Kies de juiste categorie voor uw bedrijf.
  • Voeg uw openingstijden toe wanneer relevant.
  • Upload passend beeldmateriaal en zo veel mogelijk foto’s.
  • Voeg uw telefoonnummer toe.

Door het goed en compleet invullen van uw profiel, maakt u meer kans om tussen de zoekresultaten te verschijnen.

lokale-seo

3. Wees consistent met uw NAW gegevens

Zorg ervoor dat uw NAW gegevens overal overeenkomen. Het is belangrijk dat uw adres en contactgegevens op social media profielen, in bedrijfsgidsen en op uw website hetzelfde zijn. Extra tip: Denk er ook aan om gebruik te maken van Schema.org markup om uw NAW gegevens door te geven aan de zoekmachines.

schema-markup-local-seo

4. Zorg voor backlinks van lokale websites

Een hoge autoriteit van uw website is belangrijk, maar voor lokale SEO zijn vooral lokale backlinks van groot belang. Zorg ervoor dat uw bedrijf backlinks en citations ontvangt van website die gerelateerd zijn aan uw locatie. Denk hierbij aan lokale nieuwssites, lokale verenigingen en andere lokale bedrijven. Een goede manier om dit te bereiken? Bijvoorbeeld het verspreiden van persberichten onder lokale media.

lokale-backlinks-local-seo

Zie hieronder hoe bijvoorbeeld Siebel Juweliers een persbericht heeft gedeeld op Alkmaar Centraal.

5. Zorg dat u uw On-Page SEO op orde heeft

Ook voor lokale SEO blijven On-page SEO factoren belangrijk. On-page SEO factoren zijn de factoren die specifiek op de landingspagina zelf staan. Zorg ervoor dat uw Plaatsnaam/Regio + een relevant zoekwoord terugkomen in uw title tag, H1 kop, url, tekst, alt tags en meta description. Voeg eventueel ook nog een Google map toe met uw business marker.

google-maps

Conclusie

Lokale vindbaarheid wordt steeds belangrijker en kan u als ondernemer een meer business opleveren. Wordt uw website of webshop lokaal al goed gevonden of heeft u nog een optimalisatieslag te maken? Onze SEO specialisten staan voor u klaar!

Neem contact met ons op


Wilt u meer weten over de mogelijkheden van lokale SEO? Laat dan uw gegevens achter en één van onze specialisten neemt zo spoedig mogelijk contact met u op.

Of bel direct +31 (0)72 5200310



[recaptcha size: compact]

Reageer