In de vorige blog hebben we kort beschreven wat voor waarde een Customer Journey heeft en hoe je als organisatie gebruik kunt maken van deze uitwerking. In deel 3 gaan we nader in op de klant zelf. Heb jij deel 1 en deel 2 nog niet gelezen? Je kunt het hier teruglezen

Doelgroep verfijnen in persona’s

Je hebt vaak een helder beeld van jouw doelgroep; klant, leverancier, medewerker etc. Maar weet je dan precies wie jouw klant is? Meestal blijf je met een dergelijke segmentatie in algemeenheden. Er zijn namelijk verschillende typen klanten, zoals de reeds bestaande klant en een nieuwe klant. Zij hebben wellicht doelen die van elkaar afwijken en waar je als organisatie anders tegenaan moet kijken.

Daarom maken we de klantreis altijd met een persona. We maken een vertaalslag van doelgroep naar een mens van vlees en bloed met een bepaald profiel. Dat maakt het makkelijk je voor te stellen hoe een persoon zich door je organisatie beweegt met welk doel, maar ook welke frustratie en knelpunten hij/zij ondervindt.

Meerdere persona’s

Nu heeft een bedrijf meestal meerder persona’s. Zo zijn er vaak verschillende typen klanten of leveranciers. Door ze los te benaderen maak je scherpere keuzes ten aanzien van jouw inzet in media en het bereiken van doelen. Je kunt nu eenmaal niet alle doelgroepen met 1 medium of boodschap bereiken. Maar trap niet in de valkuil dat je 35 persona’s ontwikkelt omdat je dan zo lekker relevant blijft. Bedenk ook wat je als organisatie kunt beheren. Stel dat je 35 persona’s 1 keer per dag wilt benaderen met 1 relevante boodschap op diverse media, betekent dat 1050 berichten per maand.

Klantreis

Extra persoon aan tafel

Het leuke aan het vormen van persona’s is het feit dat ze gaan leven in de organisatie. Dus bij het volgende marketingoverleg of teambespreking zit jouw persona aan tafel. Hij/zij blijft jouw aandacht houden bij het nemen van beslissingen, want je vraagt je af hoe jouw persona daarop reageert.

Kortom, voeg een extra dimensie toe aan je strategisch overleg, namelijk de persona’s die jouw doelgroepen vertegenwoordigen en bedenk wat je voor hem/haar kunt doen als organisatie.

Wil jij persona’s creëren binnen je organisatie, maar heb je hulp nodig. Volg dan een workshop bij Bluedesk over het vormen van persona’s binnen een klantreis.

Bluedesk gelooft in partnerships met klanten en in 2018 gaan we onze klanten weer helpen de volgende stappen in online succes te zetten. Wij helpen onze klanten digitaal groeien! Daarom organiseren wij dit jaar diverse inspiratiesessies waarin we dieper ingaan op online marketing, digitale groei en tools die bedrijven kunnen helpen zich te focussen op hun bedrijfsdoelen. Verder ontwikkelen wij diverse trainingen en workshops die bedrijven helpt het online speelveld te begrijpen. Benieuwd naar de mogelijkheden?

Benieuwd waar de reis van jouw klant naar toe gaat?

Lieke Danenberg

Strategisch marketeer

Lieke Danenberg - Bluedesk