In de vorige blogs hebben wij uitgelegd wat een klantreis is, hoe persona’s je kunnen helpen dit te visualiseren en hoe een dergelijke uitwerking bijdraagt aan jouw strategie.  Heb jij deel 1, deel 2 en deel 3 of deel 4 gemist? Je kunt ze hier teruglezen.

Puzzel van 1000 stukjes

Het lijkt wel een puzzel van 1000 stukjes inmiddels. Je hebt verschillende persona’s en die doen allemaal een klantreis met daarin verschillende communicatiemiddelen. Waar moet je op focussen en hoe houd je dit beheersbaar?

Klantreis see

Matrix

Wij zetten alle puzzelstukjes dan ook in een matrix die wat overzicht geeft. In die matrix geef je per klantfase aan welke communicatiemiddelen je nu tot je beschikking hebt en welke je zou willen toevoegen. Ieder punt waar een klant in aanraking komt met een communicatiemiddel is een touchpoint.

Per touchpoint bepaal je als organisatie hoe belangrijk die is en wat de voor- en nadelen zijn. Langzamerhand zie je dan een overzicht van touchpoints die passen in de klantreis en bij jouw organisatie.

Klantreis matrix

Meten is weten

Heb je een goed overzicht van de touchpoints en impact van deze middelen, stel dan vast wat voor resultaat je wilt behalen per touchpoint.

Bijvoorbeeld: in de Awareness fase wil je X aantal nieuwe bezoekers naar de website trekken en gemiddeld X aantal minuten laten browsen.

Zorg dat je een doelstelling SMART maakt zodat je later in het proces kunt bepalen wat het resultaat is geweest en kun je eventueel bijsturen.

Zit de reis er nu op?

Nou nee, eigenlijk begint het nu pas. Allereerst ga je continue resultaat meten en bijsturen zodat je weet of je in de goede richting zit. Daarnaast veranderen klantreizen soms door het introduceren van nieuwe communicatiemiddelen of verandering in de markt. Hoewel je bedrijfsstrategie voor langere tijd vaststaat, is het aan te raden regelmatig een blik op de klantreis te werpen om na te gaan of deze nog past bij de klanten die je hebt en touchpoints die je gebruikt.

Hoe nu verder

Met deze vier blogs over de klantreis kun je zelf beginnen met het ontwikkelen van een eigen klantreis. Vind je het lastig om te starten of wil je meer weten over het opstellen van een klantreis, bezoek dan de inspiratiesessie over de Customer Journey op …

Wil je samen met een specialist van Bluedesk een klantreis voor jouw organisatie opstellen, boek dan een workshop Customer Journey of Online Marketing.

Wil jij alles weten over de Customer Journey? Wij organiseren diverse workshops op maat. Interesse? Laat je gegevens achter via onderstaand formulier en we kijken samen naar de mogelijkheden. Bluedesk gelooft in partnerships met klanten en in 2018 gaan we onze klanten weer helpen de volgende stappen in online succes te zetten. Wij helpen onze klanten digitaal groeien! Daarom organiseren wij dit jaar diverse inspiratiesessies waarin we dieper ingaan op online marketing, digitale groei en tools die bedrijven kunnen helpen zich te focussen op hun bedrijfsdoelen. Verder ontwikkelen wij diverse trainingen en workshops die bedrijven helpt het online speelveld te begrijpen. Benieuwd naar de mogelijkheden?

Benieuwd waar de reis van jouw klant naar toe gaat?

Lieke Danenberg

Strategisch manager

Lieke Danenberg - Bluedesk