Blog

Google Analytics 360: dé nieuwe marketingtool?

Door 23 maart 2016 Geen reacties

Na lang wachten was het dinsdag 15 maart dan eindelijk zover, Google kondigde de nieuwe Analytics 360 Suite aan. Google omschrijft Google Analytics 360 als een complete set van geïntegreerde data en marketing analytics producten.  Google vat de tool als volgt samen: ‘Een tool om de customer journey zo compleet mogelijk in kaart te brengen’.

Een 360-graden view met Google Analytics 360

Consumenten maken steeds meer gebruik van verschillende apparaten en het wordt steeds lastiger voor marketeers om goed in kaart te brengen wat het gedrag is van de consumenten. Met de komst van Google Analytics 360 moet het voor marketeers een stuk eenvoudiger worden om het gedrag van consumenten overzichtelijk in kaart te brengen.

De bedoeling van de nieuwe tool is dat de marketeer een 360-graden view krijgt omtrent het gedrag van de consument. Hierdoor kan de marketeer inspelen op de boodschap die wordt gecommuniceerd, welk kanaal wordt gebruikt en op welk moment de consument het beste bereikt kan worden.

Google Analytics

Nieuw en oud gecombineerd in Google Analytics 360

Google Analytics 360 bestaat uit zes producten waarvan er al een aantal tools bekend zijn. De bekende tools zijn volgens Google sterk verbeterd en worden aangevuld met een drietal nieuwe tools.

Google Audience Center 360

De Google Audience Center 360 zal het middelpunt zijn voor alle gegevens. Google Audience heeft een krachtig datamanagement-platform (DMP). Middels dit DMP kunnen marketeers de consumenten beter leren begrijpen en eventueel potentiële consumenten vinden via verschillende kanalen, apparaten en campagnes. Een groot pluspunt van de nieuwe Google Audience Center 360 is de samenwerking met andere programma’s. Door een goede samenwerking met Doubleclick en Google AdWords kunnen de profielen, die worden opgeslagen in het datamanagement-platform, voor beide programma’s worden gebruikt.

Google Optimize 360

Google Optimize kan ingezet worden voor A/B-testing en personalisatiedoeleinden. Google heeft eerder een poging gedaan om een goede A/B testtool op de markt te brengen maar heeft tot op heden niet echt kunnen imponeren. We verwachten dat Google goed heeft gekeken naar de concurrenten op het gebied van A/B testing (Optimizely en Visual Website Optimizer). De Google Optimize 360 is niet alleen een A/B testing tool maar ook een visualisatietool. Het grote voordeel van Google Optimize 360 zal de zeer gemakkelijke integratie blijven met de overige Google Tools zoals Analytics, Audience Center en AdWords.

Google Data Studio 360

Google Data Studio 360 is een nieuw product en heeft de belangrijke functie om het platform te worden waarin naast data analyse ook data gevisualiseerd kan worden. Het was voorheen al mogelijk om dashboards aan te maken maar de mogelijkheden waren niet heel uitgebreid. Data Studio integreert data vanuit alle producten binnen Google Analytics 360 Suite. Maar verzamelt ook informatie uit externe databronnen. Door Google Data Studio 360 te baseren op de Google Docs technologie worden gebruikers in staat gesteld om tegelijkertijd in het programma te werken en data te delen.

Oude tools in een nieuw jasje

Google Analytics heeft naast drie nieuwe tools ook een aantal ‘oudere’ tools  die in een nieuw jasje zijn gestoken.

De Google Tag Manager 360

Google Tag Manager 360 is een bekende tool voor de marketeer en wordt al een aantal jaren gebruikt. Google Tag Manager wordt een stuk eenvoudiger in gebruik en gaat gebruik maken van API’s. Door het gebruik van API’s kunnen werkprocessen beter worden gestroomlijnd en kan data nauwkeurig worden weergegeven.

Google Analytics 360

Ten opzichte van de gratis versie onderscheid Google Analytics 360 zich (voorheen Google Analytics premium) met een data-driven attributiemodel waardoor de marketeer de customer journey van de consument nog beter in kaart kan brengen. Door een data-driven attributiemodel worden automatisch waarden aan de marketingacties gegeven zodat er een beter rendement op de marketing investering gerealiseerd kan worden. Daarnaast gaat Google ook gebruik maken van Doubleclick. Met deze tools moet het vooral voor adverteerders makkelijker worden om inzicht te krijgen in hun search- en display marketing activiteiten.

Google Attribution 360

Google Attribution 360 zal de marketeer inzicht geven in de toegevoegde waarde van de marketinginvesteringen over de kanalen, apparaten en systemen. De Google Attribution geeft de marketeer ook inzichten in offline meetpunten zoals radio en televisie.

Alles op een rijtje

Google zegt dat ze bij de ontwikkeling van de Google Analytics 360 rekening hebben gehouden met de wensen van de marketeers. De Google Analytics 360 Suite moet ons een nog beter beeld geven in de customer journey van consumenten. Het voordeel van de nieuwe tool is dat het gedrag (zowel on- als offline) van de consument  inzichtelijk kan worden gemaakt. Daarnaast is het voor de marketeer makkelijk om informatie overzichtelijk in kaart te brengen voor klanten. Middels het dashboard kan nu ook externe informatie worden weergegeven.

De gebruikers van Google Analytics Premium of Adometry zullen binnen afzienbare tijd naar de Google Analytics 360 omgeving worden overgezet. Google geeft aan dat een aantal tools ook beschikbaar worden voor niet Google Analytics Premium klanten.

Wilt u op de hoogte blijven van de nieuwste functie van Google Analytics 360? Houdt dan onze blog in de gaten en volg ons op Facebook!

Neem contact met ons op


Benieuwd wat Google Analytics 360 voor uw website en-of e-Commerce platform kan betekenen? Laat dan uw gegevens achter en één van onze specialisten neemt zo spoedig mogelijk contact met u op.

Of bel direct +31 (0)72 5200310



Reageer