Blog

De impact van online reviews op uw succes in Google

Door 6 augustus 2014 Geen reacties

Het belang van online reviews in de customer journey is al even bekend. Uit onderzoek van BrightLocal blijkt dat 90% van de consumenten hun koopintentie laat beïnvloeden door online reviews. Daarnaast verhoogt een hoge product rating bij 55% van deze consumenten de intentie om een aankoop te doen. Het belang van online reviews wordt ook steeds groter voor Google. Waar vroeger online reviews vaak alleen geschreven werden op consumenten websites en verder niet gedeeld werden op andere delen van het internet, vindt u online reviews nu overal en worden ze ook met elkaar uitgewisseld. Vooral in Google worden online reviews steeds meer ontsloten en daardoor ook belangrijk voor uw SEO activiteiten.

Online reviews en lokale zoekresultaten in Google

Online reviews zijn belangrijk voor uw SEO activiteiten omdat ze een positieve invloed hebben op:

  • De CTR (Click Trough Rate) in lokale zoekopdrachten.
  • De rankings in lokale zoekopdrachten.

Google is al een aantal jaar bezig om zoekresultaten persoonlijker te maken. Een belangrijk onderdeel hiervan zijn lokale zoekresultaten die onder andere bepaald worden door uw geografische locatie. Zoekt u bijvoorbeeld in Alkmaar naar een restaurant dan krijgt u de volgende resultaten:

online-reviews

Wat u ziet is dat u naast de organische zoekresultaten een lijst met restaurants uit Alkmaar krijgt. Dit wordt Google+ Local genoemd. In deze Google+ Local resultaten staan, indien ontvangen, ook direct online reviews die via Google-recensies zijn gegeven door consumenten. Wanneer er op het pijltje wordt geklikt bij een restaurant klapt een nieuw menu open met daarin extra informatie over het restaurant, in bovenstaand voorbeeld restaurant Tapas & Co. Te zien is waar het restaurant zich bevindt en hoeveel recensies er zijn afgegeven. Ook zijn er verwijzingen naar andere review platformen waar restaurant Tapas & Co is beoordeeld. Gezien het belang dat consumenten aan reviews hechten is de kans groter dat mensen eerder op een zoekresultaat met reviews zullen klikken dan op één zonder reviews. Maar hoe zorgt u er nou voor dat u ook meer resultaat gaat halen uit de lokale zoekresultaten met online reviews?

Om in de lijst met Google+ Local resulaten te verschijnen moet u eerst uw bedrijf aanmelden bij Google Mijn Bedrijf. Hieronder staan de stappen die u moet doorlopen om Google-recensies te kunnen ontvangen:

1. Ga naar Google Mijn Bedrijf

2. Login met uw Google account (Heeft u nog geen Google account dan moet u deze eerst aanmaken)

3. Vervolgens krijgt u een Google Maps kaart te zien waar u kunt zoeken op uw bedrijfsnaam

Google maps

4. Staat uw bedrijf ertussen? Dan kunt u uw bedrijf claimen en beheren in Google+.Staat uw bedrijf er niet tussen dan klikt u op ‘uw bedrijf toevoegen’. Vul vervolgens het formulier in.

5. Nadat u uw bedrijf hebt aangemeld krijgt u een pop-up scherm waar u moet aanvinken dat u bevoegd bent om het bedrijf te beheren in Google. Klik vervolgens op ‘doorgaan’.

6. Vervolgens komt u op uw eigen Google+ bedrijfspagina. Hier kunt u al uw gegevens invullen om beter gevonden te worden in Google.

Nu u een Google+ bedrijfspagina hebt aangemaakt kunnen mensen ook reviews achterlaten over uw bedrijf. Hoe meer reviews hoe beter u gevonden zult worden in de lokale zoekresultaten van Google. Het is dus belangrijk om veel reviews te gaan verzamelen. Vraag bijvoorbeeld aan klanten via mail of tijdens een gesprek of ze een review willen plaatsen op Google+. Als ze ingelogd zijn op Google+ kunnen u klanten een review achterlaten op uw Google+ bedrijfspagina.

Online Reviews

Het belang van online reviews in de customer journey is al even bekend. Uit onderzoek van BrightLocal blijkt dat 90% van de consumenten hun koopintentie laat beïnvloeden door online reviews. Daarnaast verhoogt een hoge product rating bij 55% van deze consumenten de intentie om een aankoop te doen. Het belang van online reviews wordt ook steeds groter voor Google. Waar vroeger online reviews vaak alleen geschreven werden op consumenten websites en verder niet gedeeld werden op andere delen van het internet, vindt u online reviews nu overal en worden ze ook met elkaar uitgewisseld. Vooral in Google worden online reviews steeds meer ontsloten en daardoor ook belangrijk voor uw SEO activiteiten.

Reviews van uw webshop gebruiken in Google

De lijst met Google+ Local zoekresultaten wordt echter niet bij elke zoekopdracht getoond. Daarom is het ook belangrijk om ‘Google stars’ te krijgen bij de organische zoekresultaten. Dit kan middels een review rich snippet van Google.

rich-snippet

Maakt u gebruik van reviews in uw webshop dan kunnen deze worden opgenomen als review rich snippet in de organische zoekresultaten. Op deze pagina van Google wordt uitgelegd hoe u dit kunt toepassen. Online reviews in uw webshop hebben hebben positieve invloed op de koopintentie van de consument. Zo blijkt bijvoorbeeld dat consumenten reviews 12 keer meer vertrouwen dan product beschrijvingen (SocialBarrel.com). Magento, Dynamicweb en WordPress hebben allemaal een review extensie waardoor klanten reviews kunnen plaatsen in uw webshop.

Neem contact met ons op


Wilt u meer weten over rich snippets? Laat dan uw gegevens achter en één van onze specialisten neemt zo spoedig mogelijk contact met u op.

Of bel direct +31 (0)72 5200310



Reageer