CRO

De principes van Cialdini: Invloedrijk overtuigen

Lees hier hoe u bezoekers op de website kunt overtuigen door middel van allerlei overtuigingstechnieken.

Van leads
naar
klanten

Een B2B-website is een essentieel instrument om potentiële klanten aan te trekken en te converteren. Het overtuigen van bezoekers om met uw bedrijf in zee te gaan, vereist een combinatie van overtuigende elementen en strategieën.

In dit artikel gaan we dieper in op hoe u bezoekers kunt overtuigen op uw B2B-website door te kijken naar belangrijke website-elementen, het gebruik van CTA-knoppen en de toepassing van de principes van Cialdini.

Waar moet een B2B-website aan voldoen?

 

Een effectieve B2B-website moet aan verschillende belangrijke criteria voldoen. Allereerst moet de website een duidelijke en overtuigende waardepropositie uitstralen. Het moet meteen duidelijk zijn welke problemen of uitdagingen uw bedrijf oplost.

De navigatie van de website moet intuïtief zijn en bezoekers gemakkelijk leiden naar de informatie die ze zoeken.

Een professioneel ontwerp en aantrekkelijke visuals dragen bij aan een positieve gebruikerservaring. Bovendien moet de website responsief zijn, zodat deze op verschillende apparaten goed wordt weergegeven. Een goed geplaatste en goed georganiseerde contactpagina is van essentieel belang om potentiële klanten in staat te stellen gemakkelijk contact op te nemen.

De principes van Cialdini: Invloedrijk overtuigen

1. Autoriteit

Bij het principe "autoriteit" gaat het erom dat bezoekers worden beïnvloed door experts. Mensen zijn namelijk gevoelig voor de mening en de acties van een specialist. Op een B2B website kunt u dit principe toepassen door een award te tonen of door artikelen in vakbladen over uw bedrijf te delen.

2. Wederkerigheid

Wederkerigheid komt neer op het gevoel dat een persoon krijgt wanneer hij iets gratis krijgt. Op dat moment wil een persoon namelijk vaak iets terugdoen. Een bedrijf kan hierop inspelen door korting te geven bij het inschrijven voor de nieuwbrief, een gratis cadeau te geven bij een aankoop of door een gratis demo aan te bieden op een website. 

3. Sympathie

Hier komt de gunfactor bij kijken. Alles wat een bedrijf uitstraalt op een B2B website kan sympathie op leveren. Bedrijven kunnen dit toepassen door een kijkje achter de schermen te geven, een aantrekkelijk over ons pagina te ontwikkelen of de klantenservice te optimaliseren met bijvoorbeeld een chatbot op de website.

4. Sociale bewijskracht

Het belangrijkste beïnvloedingsprincipe is volgens veel mensen "sociale bewijskracht". Pas bij aanbevelingen zijn bezoekers geneigd om over te gaan tot een aankoop. Productreviews, cases en testimonials zijn dan ook van groot belang op een B2B website. Het toevoegen van een widget van Kiyoh of Trustpilot heeft over het algemeen een zeer positieve invloed op het bezoekersgedrag.

5. Schaarste

Om bezoekers onder druk te zetten wordt het principe "schaarste" ingezet. Bezoekers willen natuurlijk absoluut niet een deal of product mislopen. Mensen worden hebberig als een product schaarser wordt, er een beperkte oplage is of wanneer een exclusieve aanbieding tijdelijk is. Ook bekend als FOMO, fear of missing out. B2B websites zetten dit principe in door een timer op de website te zetten, real-time voorraden te vermelden of termen als op=op te gebruiken.

6. Consistentie

Laagdrempelige acties zetten de opmaat voor dit principe. Vraag aan bezoekers iets kleins en uw bezoekers zijn eerder geneigd om daarna loyaal te blijven en dus de volgende stap richting aankoop te zetten. Op een B2B website kan je bijvoorbeeld beginnen met het aansturen op een nieuwsbriefaanmelding, daarnaast kan u ook proberen om websitebezoekers om te zetten in social media volgers.

Creëer waardevolle content voor bezoekers

Het creëren van waardevolle content is een krachtige manier om bezoekers te overtuigen. Bied informatieve en relevante content, zoals blogs, whitepapers, casestudy's en video's, die de behoeften en interesses van uw doelgroep aanspreken. Demonstreer uw expertise en kennis op uw vakgebied door middel van thought leadership content. Door waardevolle informatie te delen, kunt u het vertrouwen van bezoekers winnen en hen overtuigen van de waarde die u biedt.

Zorg voor een gebruiksvriendelijke website

Het ontwikkelen van een gebruiksvriendelijke B2B website is essentieel om bezoekers te overtuigen. Bezoekers moeten eenvoudig kunnen navigeren naar wat ze zoeken. Mede hierom moet het menu duidelijk en logisch worden ingericht. Belangrijke informatie moet links worden geplaatst, omdat bezoekers eerst het linker gedeelte van een website lezen. 

Maak gebruik van duidelijke koppen en subkoppen om de leesbaarheid te vergroten. Het is van groot belang om de laadtijd van uw B2B website te optimaliseren. Bied ook goede klantenservice aan met verschillende contactmogelijkheden, zoals e-mail, telefoon of live chat. Reageer snel en professioneel op vragen en verzoeken van bezoekers, zodat ze een positieve indruk krijgen van uw bedrijf en geneigd zijn om met u samen te werken.

Creëer waardevolle content voor bezoekers

Naast het optimaliseren van uw website en het gebruik van CTA-knoppen, is het creëren van waardevolle content een krachtige manier om bezoekers te overtuigen.

Bied informatieve en relevante content, zoals blogs, whitepapers, casestudy's en video's, die de behoeften en interesses van uw doelgroep aanspreken. Demonstreer uw expertise en kennis op uw vakgebied door middel van thought leadership content.

Door waardevolle informatie te delen, kunt u het vertrouwen van bezoekers winnen en hen overtuigen van de waarde die u biedt. Zorg ervoor dat de content goed gestructureerd, goed geschreven en visueel aantrekkelijk is om de aandacht van bezoekers vast te houden.

Truckland case | Bluedesk

Truckland

bluedesk heeft voor de realisatie van zowel de internetsite als het intranet gezorgd. Hierbij is gebruik gemaakt van het DynamicWeb CMS. Vanaf de oplevering tot heden is JEROME betrokken om de (B2B) marketing te verzorgen.

Ongediertewinkel klantcase | Bluedesk

Ongediertewinkel

Dankzij bluedesk ervaarde Ongediertewinkel een eenvoudige overstap van Magento1 naar Dynamicweb. Een compleet nieuw en tweetalig CaaS e-commerce platform binnen 2 maanden! Sinds de realisatie is JEROME actief bezig met de (B2B) online marketing.

Koks case | Bluedesk

Koks Group

bluedesk heeft voor KOKS Group een nieuw platform gebouwd. Samen met JEROME hebben wij de online (B2B) strategie verdere invulling gegeven.

B2B conversie optimalisatie bij bluedesk

bluedesk heeft al 28 jaar ervaring met het maken van leadgenerende en converterende websites. Door continu het klantgedrag te analyseren optimaliseren wij de websites van onze klanten. Dit pakken wij aan door tools als Hotjar en Microsoft Clarity in te zetten. Hiermee kunnen wij eenvoudig het klikgedrag, scrollgedrag en de schuifdiepte per pagina analyseren. Via A/B tests kunnen wij vervolgens de website optimaliseren.

Geïnteresseerd?

Neem dan direct contact met ons op via het onderstaande formulier.

Naar boven